2023-03-21 18:55:00

Dan darovite djece

Svake godine 21. ožujka obilježava se Dan darovite djece. Obilježavanje ovog dana počelo je 2011. godine s ciljem senzibiliziranja javnosti o važnosti prepoznavanja darovite, kreativne i talentirane djece i mladih i organiziranja sustavne brige u obrazovnom sustavu.

Iz Smjernica za rad s darovitom djecom i učenicima, izdanim od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja, 2022. godine, izdvajamo ovdje jedan mali dio:

Odnos društvene zajednice prema darovitim pojedincima, društveno priznanje i vrednovanje njihovih postignuća, prihvaćanje prava darovitih te davanje posebne podrške za različite vrste darovitosti u odgojno-obrazovnome sustavu već dugo je predmet interesa i rasprave u zajednici praktičara i istraživača u području odgoja i obrazovanja te roditelja/skrbnika darovite djece i učenika. Sva istraživanja naglašavaju značaj društvene i odgojno-obrazovne podrške bez koje ne može doći do razvoja i aktualizacije darovitosti. Poštovanje prava darovitih pojedinaca i zalaganje za kvalitetan odgoj i obrazovanje darovitih jedan je od većih izazova u današnjemu društvu koji često vodi preispitivanju postojećih društvenih vrednota i uvriježenih stajališta o tome što vrijedi podržavati i na koji način te predstavlja općenito test zrelosti i snage sustava za promjenu koju može ostvariti jedna društvena zajednica.

Darovito dijete/učenik je dijete/učenik u kojega su utvrđene iznadprosječne opće intelektualne sposobnosti i/ili specifične sposobnosti, visok stupanj kreativnosti i motivacije, te dosljedno postizanje izrazito iznadprosječnih postignuća i/ili uradaka u jednom ili više područja. Zbog višedimenzionalnosti uključenih sposobnosti i osobina, kao i njihove razvojne prirode, daroviti su vrlo heterogena skupina.

Prirođena dispozicija za postizanje izvrsnosti u određenome području jest nužan, ali ne i dovoljan uvjet za postizanje iznadprosječnoga učinka. Da bi se od potencijalne darovitosti došlo do visoko razvijenih kompetencija potrebni su povoljni posredni činitelji, a to su okolinski (obiteljska, školska i šira sredina, osobe, kritični događaji, okolnosti) i osobni (motivacija i osobine ličnosti). (Smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima, MZO, 2022.)

 

U Osnovnoj školi Bogumila Tonija već se dugi niz godina provodi identifikacija potencijalno darovitih učenika u četvrtim razredima. O rezultatima identifikacije informiraju se roditelji, učitelji, te učitelji predmetne nastave pri prelasku učenika u više razrede. Također, učenici su se tijekom godina uključivali u raznolike radionice za darovite učenika (npr. prema NTC programu).  Radionice su organizirane na razini škole od strane školske psihologinje kao voditelja provedbe Programa rada s darovitima, te visoko motiviranih učitelja koji provode radionice s potencijalno darovitim učenicima. Škola već dugi niz godina ostvaruje i uspješnu suradnju s Udrugom Idem, te se dio učenika uključuje u radionice Udruge u 4. razredu. 

Škola je početkom ove školske godine oformila Tim za darovite koji sudjeluje u provedbi Programa rada s darovitim učenicima. Od ove školske godine, škola je ponovno pokrenula niz radionica u koje su uključeni daroviti učenici prvenstveno petih i šestih razreda, te u manjem opsegu, daroviti učenici sedmih razreda. Također, ove školske godine škola je ostvarila uspješnu suradnju s Udrugom Eduka u čije STEM radionice smo uključili naše darovite učenike, kroz oblik terenske nastave posebno za ovu skupinu učenika. Na isti način ostvarili smo i uspješnu suradnju s Pučkim učilištem u Samoboru. Ostvarena je i uspješna suradnja s Udrugom Vjetar u leđa, a čiji stručnjaci će dodatno educirati sve odgojno-obrazovne djelatnike škole, a vezano za rad s darovitim učenicima, od prepoznavanja darovitosti do uvođenja diferencijacije u nastavni proces. Također, ponosni smo da je našoj školi odobreno sufinanciranje prijavljenog projekta pod nazivom: Unaprjeđivanje rada s darovitim učenicima, po natječaju Ministarstva znanosti i obrazovanja, te je škola dobila određena sredstva po projektu kojima planiramo unaprijediti rad s darovitim učenicima naše škole. Između ostaloga, to uključuje nabavku modernijih testova za provedbu ranije identifikacije, te realizaciju navedenih edukacija za djelatnike.

Nadamo se da ćemo kroz niz planiranih aktivnosti nastaviti unaprjeđivati naš rad s velikim brojem darovitih učenika naše škole, koje smatramo važnima i čiji potencijal želimo podržati u svakom pogledu.

Jasmina Vizler Zorko, školska psihologinja – voditeljica Tima za darovite i Programa rada s darovitim učenicima

 

 


Osnovna škola Bogumila Tonija Samobor